Det er på tide å å «insource» strategiarbeidet, og heller outsource tradisjonelle ferdigheter som innkjøp produksjon, transport, distribusjon og salg. Hva annet skal ledere egentlig drive med, enn strategisk arbeid?
Tenk deg at du leier inn et konsulenthus for å gjennomføre en strategiprosess og lage et strategidokument. Tenk deg at du får dokumentet, og innser at tiden og pengene du har investert har resultert i et dokument du ikke klarer å gjøre meningsfullt i praksis. Dette er ikke uvanlig.
Det kan være god hjelp i et utenfrablikk. Det du skal passe deg for, er å miste eierskapet. Da blir arbeidet fort verdiløst. Det har skjedd at jeg har blitt leid inn, ikke for å fasilitere strategiprosess, men for å gjøre eksisterende strategidokumenter meningsfulle. Jeg har blitt leid inn for å hjelpe kunder med å «oversette» strategidokumenter så de kan brukes i praksis! Dette er et typisk resultat av at man ikke har tatt godt nok eierskap til egen prosess. Dermed får man ikke en felles forståelse for hva strategidokumentet representerer.
I 2002 publiserte Ola Krohn-Fagervoll artikkelen «Å vinne tilbake det strategiske fundamentet». Artikkelen utfordrer blant annet hvorfor bedriftsledere velger å kjøpe strategiske tjenester, i stedet for å bygge strategisk kompetanse internt og drive egne strategiprosesser. Krohn-Fagervoll lanserer tre mulige rasjonelle forklaringer.
Tjue år etter at denne artikkelen ble skrevet, opplever jeg som bedriftsrådgiver at utfordringene stort sett er de samme. Bruken av eksterne ressurser er fremdeles utbredt, og koster fremdeles organisasjoner enorme summer. Det som er interessant, er at dette er mer sant jo nærmere den strategiske kjernen vi kommer. Mens det er ganske vanlig å utforme egne salgs- og markedsføringsstrategier, er det mindre vanlig at bedriftsledere har et avklart forhold til konsernstrategien eller forretningsstrategier.
Når jeg spør bedriftsledere hva de ulike delstrategiene dere bygger på, er det mange som blir svar skyldig. Kanskje sier de noe om at de bygger på omsetningsmål – altså penger. Strategiene som peker på de langsiktige målene, som identifiserer kjernekompetanse og hvordan vi faktisk skal jobbe i verdikjeden, er enten ikke laget, ikke kommunisert eller ikke aktualisert som premissleverandør for strategiprosessene.
Hvor vil jeg med dette? Jeg vil understreke at gevinsten i å ta eierskap til eget strategiarbeid er enorm. I en verden hvor endringstakten øker dramatisk, og hvor pandemier og geopolitiske forhold får store og uante konsekvenser, har vi ikke råd til å overlate ansvaret til andre. Vi har ikke tid til å leie inn en ekstern aktør som ikke nødvendigvis ser hele bildet, hver gang en beslutning skal fattes.
Hva annet skal ledere egentlig drive med, enn strategisk arbeid? Hva annet enn å til enhver tid ha kontroll på nåsituasjonen og de langsiktige målene? Hva annet enn å sikre at de kan fatte de beste strategiske beslutningene, som til syvende og sist skaper og beskytter konkurransefortrinn, sikrer bærekraftig drift og gir mening til ansatte? Bedrifter må ha egen strategikompetanse som driver interne strategiprosesser. Ledere må gjerne leie inn manglende kompetanse, men det må ikke være et øyeblikks tvil om hvem som skal lede og eie prosessene.
Ja, strategiarbeid kan være litt ullent. Hvis du ikke er vant til strategisk arbeid, krever det både øvelse og kompetanse å bli komfortabel med å drive egne interne prosesser. Jeg tror manglende kunnskap rundt strategi hvordan strategiprosesser gjennomføres er hovedårsaken til at veldig mange outsourcer dette arbeid. Men til hvilken pris?
Artikkelen til Ola Krohn-Fagervoll er mer aktuell en noen gang. Hvis målet er god risikostyring i en usikker tid, stiller jeg meg bak hans råd om å «insource» strategiarbeidet, og heller outsource tradisjonelle ferdigheter som innkjøp produksjon, transport, distribusjon og salg.
Jon er siviløkonom fra NHH og har i tillegg en mastergrad i endringsledelse. Han er sertifisert coach og prosessveileder og har erfaring fra en rekke organisasjoner.
Mange ledere opplever at det er vanskeligere å lede under pandemien. Corona krever at vi driver avstandsledelse. Vi er mindre sammen, vi blir slukt av digitale møter, vanskelige samtaler må utsettes, det er mindre kroppsspråk, man skulle ha gjort så uendelig mye mer, men tiden strekker ikke til.
Du har kanskje hørt barn rope «gjør det, gjør det, gjennomfør det»! For meg handler gjennomføringskraft nettopp om dette – å gjøre det! Bildet er selvfølgelig noe mer komplekst, men på slutten av dagen koker det det ned til atferd og ansvarliggjøring av den atferden man er blitt enig om å ha.
Det er på tide å å «insource» strategiarbeidet, og heller outsource tradisjonelle ferdigheter som innkjøp produksjon, transport, distribusjon og salg. Hva annet skal ledere egentlig drive med, enn strategisk arbeid?
© 2025 Flyt Ledelse AS - Org.nr: 913 537 297 - Utviklet av goCre8