Strategi – «The Art of the General»

Er du en erfaren strategisk ringrev? Eller liker du bare å bruke ordet «strategi» så ofte du kan fordi det høres kult ut? Mitt inntrykk er at det er stor variasjon i forståelsen for hva en strategi egentlig er.

Strategi, taktikk eller mål?

Kanskje må vi forstå hva en strategi IKKE er for å forstå hva en strategi faktisk er. Når jeg spør våre kunder om hva deres strategi er, får jeg ofte svar som dette;

  • Vår strategi er å bli best.
  • Vår strategi er å være den foretrukne partneren i markedet.
  • Vår strategi er å være best på service.
  • Vår strategi er å bli en totalleverandør av varer og tjenester i vårt marked.

Dette er ikke strategier, men mål, taktikker og beskrivelser. Eksemplene er på en måte bare strategiske tråder og mindre komponenter i en mer helhetlig strategi.

Målet er dit du skal. Taktikken er beskrivelsen av det du skal gjøre. Strategien inkluderer både mål og taktikk, i tillegg til en grundig analyse av hvor du er nå, og hvilket potensiale du har. En god strategi gjør deg mer treffsikker når du beslutter mål og taktikk.

Litt strategisk historie

Ordet strategi kommer fra det greske ordet Strategos som betyr «general» hvis mål er å vinne kriger. I 218 f.Kr, etter at den 2. punerkrigen hadde startet, la den kjente hærføreren Hannibal ut på krigstokt med sin hær mot Roma. Hans strategi var IKKE å beseire Roma – det var målet hans. Strategien, derimot, var å krysse Pyreneene, fortsette over Alpene og angripe Italia nordfra på sin vei mot Roma.

Hannibal traversant les Alpes à dos d’éléphant – Nicolas Poussin

Dette var et smart trekk fordi ingen på den tiden trodde det lot seg gjøre å føre en hær den veien. I tillegg var Hannibal usedvanlig dyktig til å analysere sine egne og motstandernes respektive styrker og svakheter, og planla slagene deretter med stor kløkt og gjennomføringskraft.

Hva er strategisk arbeid?

En strategi skal hjelpe oss med å ta gode valg mot en definert ønsket fremtid (visjon). Den skal fungere som en prinsippleverandør for alle aktiviteter som må gjennomføres for å komme seg dit.

Dagens organisasjoner står overfør utfordringer som kanskje kan beskrives som «moderne krigføring». Det er snakk om en voldsom endringstakt, både teknologisk, juridisk, kulturelt, organisatorisk og materielt. Kort fortalt kan vi ikke lenger gjøre som vi alltid har gjort. Hvilken taktikk må vi ha for å nå våre mål?

For å svare på det, bør organisasjoner kunne svare på fire sentrale strategiske spørsmål gjennom sine strategiske analyser:

  1. HVOR konkurrerer vi? I hvilket marked?
  2. HVILKEN unik verdi leverer vi i dette markedet?
  3. HVILKE evner (ressurser, kompetanse og unike prosesser) må vi utnytte for å levere denne verdien?
  4. HVORDAN kan vi vedlikeholde vår posisjon i markedet? (Hannibal klarte ikke å vinne den endelige seieren over Roma)

Når du har svaret på disse spørsmålene, blir det lettere å navigere i det nye, evig skiftende landskapet. Vi blir bedre rustet til å justere oss og planlegge hvordan vi kan møte nye utfordringer.

Avsluttende råd

I tillegg til å svare på de strategiske spørsmålene, bør du huske på følgende tre ting:

  1. Mange av oss har en tendens til å gjøre for mye av feil ting. I en strategi er det nesten like viktig å identifisere hva vi IKKE skal gjøre, som hva vi skal gjøre.
  2. Strategier skal ikke være hugget i stein. De skal være dynamiske. Når omgivelsene endrer seg, som for eksempel teknologien i markedet, må strategien også utvikle seg.
  3. Det er viktig med riktig timing!

Lykke til i strategiarbeidet!

Inspirert av: David Kryscynski, 2015

Jon Fossen-Thaugland

Jon er siviløkonom fra NHH og har i tillegg en mastergrad i endringsledelse. Han er sertifisert coach og prosessveileder og har erfaring fra en rekke organisasjoner.

Del innlegget:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email